dinsdag 25 oktober 2011

Krachtvoer!

Gadverdikke, jaja wij zijn ziek! Allemaal... Maar vooral manlief en ik!
Na het vasten van gisteren kunnen we wel iets om op kracht te komen gebruiken...

Risotto met kip en champignons...  of in Lou zijn woorden rijst met kippekes en kampingjons

Wat hebben we er voor nodig? 


- risotto rijst (1 soeplepel per persoon)
- kipfilet (iets minder dan 1 per persoon voor mij) en  (voor manlief 1 per persoon)
- 1 teentje look
- 1 sjalot
- champignons (parijse) 
- kippenfond (normaal maak ik geregeld verse maar nu ik zo belabberd ben kocht ik hem van Lacroix , blokjes met water kan je ook altijd gebruiken hé) denk altijd per 1 soeplepel rijst, 2 soeplepels fond! 
- parmezaanse kaas (naar smaak)
- peper en zout (naar smaak)

hoe maak ik het? 

Alles versneden en klaar gezet terwijl de dochter sliep, omdat risotto a la minute is en de dochter mij meestal niet veel tijd geeft om te koken!
Ik heb de sjalot en look met olie in een pot gedaan, wat aangefruit en de nodige hoeveelheid rijst toegevoegd, goed gemengd (rijst moet glazig worden) en de soeplepels fond toegevoegd op een laag vuurtje laten sudderen (volgens Jeroen Meus moet je er niet meer naar kijken maar dat durf ik niet) ik roer alles geregeld om,


normaal kan de de kippenblokjes en champignons bakken voor je de rijst bij de sjalot doet maar ik heb het deze keer apart gedaan, ik lust het zo liever.

Na 20 min (ongeveer) als het vocht weg is is je risotto klaar, meng er nog de parmezaan onder en in mijn geval ook de kip en champignons en dresseer het op mooie borden. Doe er nog peper en zout onder naar goesting (pas op met zout want parmezaan is al zout op zichzelf en de fond ook)


En ik zou zeggen, werk af met iets groens, dat je er moet bij denken op de foto!





2 opmerkingen:

  1. Jammie! Dat ga ik ook eens proberen, ziet er over-heerlijk uit! Ik ga het recept meteen pinnen (anders vind ik 't weer niet meer terug op 't moment dat ik 't nodig heb)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mmm! wij hebben net risotto met boschampignons en geroosterde pompoen gegeten...heerlijk ook!

    BeantwoordenVerwijderen